Pyörällä Espoosta Hankoon ja takaisin 19.7-20.7.2018
Valmistelut
Oma kunto
Matkailijan pituus on 187cm ja painoa varmasti päälle 110kg
”Lihaspullukka”.
Lähemmäs vuoden ajellut kesät talvet pyörällä lähes
päivittäin. Muuten myös harrastaa kaikenlaista kehonpainoliikuntaa. Alaselässä
useiden vuosien ajan ollut voimakkaita kiputiloja. Ajohetkellä ei juurikaan
tuntunut eikä pahentunut matkalla. Vasemman nilkan olin nyrjäyttänyt n. viikko
aikaisemmin. Nyt oli jo parempi, suuri mustelma näkyvillä kylläkin. Mielentila
lähinnä tavoitteellinen ja kova halu testata itseään hieman pidemmällä
matkalla. Aikaisempia pitempiä matkoja ovat olleet osittainen Reitti 2000 (90km,
ei takaisin Helsinkiin) ja pikainen visiitti Nummelassa 65km. Yöpymistä
ulkosalla en ole aikaisemmin juuri kokeillut. Ainakaan selvinpäin.
Pyörän kunto
Kulkupelinä Cannondale Trail 4 29” 2018. Hommattu uutena
vuoden alussa. Siihen on kerennyt hyvin tutustua päivittäin. Käytetty
ensihuollossa n. kuukausi ennen tätä matkaa. Ihan hyvin sisäänajettu.
Hyvin vähän pyöristä tätä ennen tiennyt, joten ammentanut tietoa kaikista mahdollisista lähteistä.
Hyvin vähän pyöristä tätä ennen tiennyt, joten ammentanut tietoa kaikista mahdollisista lähteistä.
Tärkeimpänä on ollut ketjujen puhdistus ja rasvaus, sekä
renkaiden kunnossapito. Harjoittelin kotioloissa renkaiden vaihtoa ja
levyjarrujen säätöä. Vaihteita en vielä osaa säätää kohdilleen. Tuntuu että
vähän hypähtää yli jossain kohtaa. Jostain kuului kääntäessä hieman hileilevää
ääntä. Epäilin juuri levyjä, mutten säätämällä saanut katoamaan. Muutamaa päivää ennen olin huoltanut ketjut.
Pyörä oli äänetön matkan ajan, pois lukien kevyen rengasmelun. Mitään ei
tarvinnut huoltaa matkan aikana.
Matkan suunnittelu
Pitkään mielessä ollut ajaminen Hankoon. Nyt kun omasta
mielestä oli kuntoa ja taitoa pyörän huollosta matkalla, niin miksen lähtisi.
Aikaisempana iltana ajoin uimaan läheisellä uimarannalle, siinä lähinnä
iskostui huominen matka. Useamman kerran katsoin karttapalveluista reittejä.
Valitsin suorimmat isot tiet elikkäs 51 ja 25. Suuntaan on n. 125km. Jälkeenpäin katsoin löytyvän pyöräilijälle
turvallisempia, mutta pitempiä kiemurareittejä.
Ruoan ja juoman (veden) suhteen uskoin löytyvän kauppoja
matkan varrelta. Ruoaksi kuitua ja lihaa. Karkit voi unohtaa. Nukkuminen ja
lepäily Hangossa riippumatossa jossain pusikossa. No kaikki ei mene lopulta
kuin suunnittelee ja toivoo.
Lähinnä ajatus mennä vaan ja katsoa miten käy.
Mitä otin matkalle mukaan
Hyvä sääntö: ota mukaan mitä tarvitset varmasti ja jätä ne
pois mitä et tule tarvitsemaan. Turhaa kantaa mukana mitään ylimääräistä
painoa. Ajattelin esim. ottaa kirjan mukaan, jos ehkä lukisin. Todellisuudessa
ei jaksa kiinnostaa lukeminen moisella matkalla. Kaikki painava ja iso kiinni
pyörään, reppuun kevyet kuten vaatteita.
Pyörälle: Lidlin halpa työkalusetti, sisältää risti/taltta/kuusikulma
erikokoja nipussa. Rengaspaikkasetti, minipumppu, varakumi, voiteluaine
ketjuille, lukko, kypärä (tosi tärkeä).
Vaatekerrasto: Sukkapareja, kalsareita, kevyitä paitoja,
uikkarit, pieni pyyhe, shortsit.
Kynsisakset, laastarilevy, sideliinoja, korvatulpat,
minilamppu, aurinkolasit (tosi tärkeä).
Riippumatto DD Hammock Frontline XL. Ei mitään lisukkeita,
mikä on varmaan suuri virhe. (Tajuan nyt olevan enempi telttaihminen) Paljon
vettä. 1,5l vesipullo pyörässä kiinni, repussa 0,5l.
Matkaan lähtö
Heräsin 12 aikaan ja keräsin kaikki tarvittavat tavarat
kasaan sängylle. Katselin vielä reittiä kartalta.
Vein roskat ja siivoilin, sillä paluu on huomattavasti
mukavampaa siistiin kotiin. 14.40 polkaisin kotipihasta kohti Kivenlahtea. Sillalla
pysähdyin ottamaan jäähyväiskuvan (Kuva1). Tie 51 vartta aina risteykseen josta
Masalaan. Pyörätie loppui 51 varrella, joten kiertämään pienimpiä
maisemareittejä. Masalasta aina Kirkkonummelle jossa ensimmäinen kauppareissu
Lidlissä. Mehua, makkaraa ja paistotuotteita kuitin perusteella. Siinä
evästelin ja lepäilin hetken (Kuva2).
Kirkkonummelta jatkui pyörätie 51 vartta pitkin tovin. Sitten yllättäen sekin päättyi alikulkutunneliin.
Kuva 1. Kivenlahti jää taakse. Klo 15.28 |
Kirkkonummelta jatkui pyörätie 51 vartta pitkin tovin. Sitten yllättäen sekin päättyi alikulkutunneliin.
Hiekkatie olisi jonnekin jatkunut siitä. Minulla ei ollut
mitään havaintoa, eikä karttaa mistä tarkastaa sitä. Rohkeasti vilkkaan
autoliikenteen reunaan ajamaan. Yksikaistainen tie ja vilkas rekkaliikenne tuli
siinä tutuksi. Hyvin huteraa ajaa, kun neljä rekkaa vetää peräkanaa vierestä
80km/h. Toinen vakava ongelma oli suolaiset hikikarpalot, joita alkoi tippua
silmiin. Niitä joutui pysähtymään pyyhkimään.
Kuva 2. Kirkkonummen Lidl. Klo 16.23 |
Tien varrella oli kaikenlaista nähtävää, joiden kylttejä jäi
hieman ihmettelemään. Ei ollut kiinnostusta ajaa muutamia kilometrejä katsomaan
mitä siellä lopulta olisi ollut. Eläinpuistoja, lentokoneita (Kuva3),
possujuhlia sekä kaikenlaisia tunnettuja artisteja esiintymässä. Autolla jos
liikkuisi niin hyvin varmasti kerkeäsi useissa käydä.
Inkooseen saapuminen
Ensimmäinen varsinainen suuri etappipiste tämä Inkoo. Tie 51:ltä
joutuu ajamaan risteyksestä ehkä kilometrin. Eipä tuntunut olevan kauheasti
nähtävää täälläkään. Kävin satamassa (kuva4), yritin katsella, jos olisi
uimarantaa pikaiseen pulahdukseen. Eipä näkynyt. Tärkeimmäksi paikaksi
osoittautui S-Market, josta sai vesitäydennystä vain hiilihappoisena. Ei siis
perusvettä ollut, ainakaan tällä hetkellä. Lisäksi kukkakaupan seinällä
lämpömittari näytti +30. Koko matkan sai ajaa aurinkoa vasten.
Kuva 4. Inkoon satamassa. Uimarantaa en löytänyt. Klo 18.11 |
Tielle 25
Lähemmäs tunnin sai taivaltaa Hyvinkään tien varteen Inkoosta
(kuva 5). Siinä tulee Karjaa vastaan. Jos tässä välin olisi mielenkiinto
loppunut, olisi voinut juna-asemalle suunnatta. Muutenkin tämä reitti kulkee
hyvin läheltä rataa, niin tarvittaessa voi helpottaa matkaansa kiskoja pitkin.
Kotiin tai Hankoon. Aikatauluista ei ollut mitään havaintoa.
Kuva 5. Karjaalle mahdollista mennä tarvittaessa. Klo 19.16 |
Ilta alkoi hämärtyä ja henkilöliikenne vähentyä. Vastaan
tuli muutamia leveitä kuljetuksia. Suosiolla menin pientareelle odottamaan
niiden ohitusta (Kuva 6).
Kuva 6. Antaa tämmöisille tilaa. Klo 19.35 |
Tammisaari
Tänne saavuin ehkä 20.15. Gigantin edestä löysin mukavan
puistonpenkin, johon kävin vähäksi aikaa lepäilemään ja syömään evästä (Kuva
7). Aloin etsiskellä kauppaa ja S-Market löytyi hyvin pian. Pientä purtavaa ja
vettä. Jälleen oli tarjolla vain hiilihapollista. Huonoja kun ne pärskähtävät
silmille ajelun jälkeen.
Aina kun kävin kaupoilla otin kaikki tavarat reppuun mukaan.
Nyt kun tulin kaupasta ja jätin tavarat pyörälle ja siirryin muutaman metrin
päähän juomaan. Saman tien ilmestyi joku nuorukainen tuijottelemaan
tavaroitani. Lähti kuitenkin nopeasti kauppaan. Eräältä junaan menijältä
kyselin, oliko täällä uimarantaa, ei tiennyt.
Viimeinen rutistus eli viimein Hankoon
Hyvin jaksettu tänne asti, joten eikun jatkamaan mielessä.
Hyvin vähän mitään liikennettä 21 jälkeen.
Erään vastaan tulleen kyltin mukaan jäljellä 33km.
Hinausauto ajoi ohi ja paloauto. Myöhemmin näkyi jonkun ajaneen tieltä syvälle
ojaan. Siinä olivat auttamassa ylös ja ohjaamassa liikennettä. Liekkö peuraa
väistänyt. Hieman myöhemmin huomasin peuran ihan tien vieressä ojassa
odottelemassa ylitystä. Siinä se kökötti muutaman metrin päässä, eikä minusta
mitään välittänyt. Ohi mennessä sanoin sille, että varoo ettei jää auton alle.
Myöhemmin takaisin tullessa näin toisenkin peuran puskassa odottamassa sopivaa ylityshetkeä.
Vastaan tuli Hangon rintamamuseo. Siinä hieman levähti ja
katseli mitä on tarjolla. Isoja tykkejä, tankki, korsuja ja kaikenlaisia suojia
näytti olevan. En niitä tähän hätään enempää alkanut ihmetellä. Tämän tien
varrella muutenkin kaikenlaista sotiin liittyvää nähtävillä ja onhan lähellä
varuskunta-alueita.
Kuva 8. Melkein perillä. Näkyvissä kolme tuulivoimalaa, katveessa vielä yksi. Klo 22.06 |
Hanko 13km kyltin jälkeen ilmaantui oikea nähtävyys. 4 kpl
tuulivoimaloita tien varressa (Kuva 8). Siinä tunsi olevansa pieni niiden
juurella. Kohtapuolin niiden jälkeen alkoi pyörätiekin. Karting radan jälkeen
otin pienen tauon puiston penkille (Kuva 9). Söin viimeiset eväät, Kirkkonummen
Lidlistä ostetut makkarat. Siinä ei oikein vielä tajunnut edes saapuneensa
Hankoon, vaikka kyltit niin osoitti. Teollisuusaluetta ja metsää. Vielä jonkun
matkaa keskustaan. Tähän ajattelin yöpaikan tehdä, lähdin kuitenkin eteenpäin
ajelemaan, kun unta ei ollut tulossa.
Kuva 9. Hyvin kestänyt tänne asti, niin pyörä kuin kuskikin. Klo 22.47 |
Hangossa
Yllättäen sitten metsikkö loppui ja keskusta ilmestyi
näkyviin. Hangon keksi -rakennus, kauppoja ja kerrostaloja ja toki pientalojakin
runsaasti. Nuorten yöelämää jonkin verran. Bemarin kanssa ostarin parkkisella
laumalla. Sitä jonkin verran itsekin koki kymmenen vuotta sitten. Tuntee
itsensä vanhaksi, kun nuita katselee ja muistelee. Perus yöajelioita myös.
Eräskin täysi auto ja nuori kuski, joka ei minua huomannut risteyksessä, kun
räpläsi puhelinta. Onneksi itse olin tarkkana.
Ajelin vain erisuuntiin päämäärättömästi, tai etsien oikeastaan
hyvää yöpaikkaa piilossa muilta.
Uimarannalle saavuin ja siinä tovin ihmettelin, uimaan ei
huvittanut mennä (Kuva 10). Liian väsynyt.
Yöpyminen eli kuinka valvoa 5 tuntia riippumatossa
Vapaasataman uimarannan pusikkoon laitoin yöllä riippumaton
puiden väliin. Olin todella väsynyt. Vaatteita en jaksanut vaihtaa. Lämmintä
oli ja suhteellisen rauhallistakin ja pimeätä. Laiton korvatulpat korviin niin
ei tarvinnut kuunnella lokkeja ja hyttysten ininää. Silmät kiinni ja toistaa
mielessä, että nyt vaan nukkumaan. Sitten laskee lampaita ja kokeilee
asennonvaihtoa. Yöllä nousin kuselle ja vaihdoin uudet puhtaat vaatteet ylle.
Sitten takaisin pehkuihin. Ei unta, mutta jotenkin aika vierähti ja aamu oli
lähemmäs kuutta. Ei auttanut kuin laittaa kamat kasaan ja lähteä tutkimaan
aamusarastuksessa katuja. (Kuva 11)
Kuva 11. Parempi vain jatkaa matkaa sitten kun unta ei saa. Klo 5.36 |
Aamulla
Olin ajovalmis ennen kello kuutta. Lähdin ajelemaan
keskustaan ja sen viereiselle satamalle. Vähän oli liikennettä. Ihmettelin ja
pyörin. Yritin löytää kaikenlaista nähtävää. Onhan tuolla kaikkea,
mielenkiintoa vain ei ollut tuolla yöpymisellä jäljellä. Menin S-Marketin
pihaan odottamaan 7 aukeamista. Sieltä aamupalaa. Nyt löytyi jo perus
lähdevettäkin. Nyt olikin vain ajatus kotiutumesta, joten vain takaisin pyörän
päälle.
Kuva 12. Upea nähtävyys Hangossa. Klo 6.19 |
Hangon Rintamamuseo
Ajeltuani n.20km, saavuin jälleen korsumuseolle.
Virallisesti se ei ollut vielä auki. Ovi oli avoinna ja pihalla aamua ihmetteli
paikan talonmies. Menin kysymään, jos siinä pöydällä saisi nautiskella toista aamupalaa.
Siinä sitten juteltiin kaikenlaista pyöristä ja
sotajutuista. Lupailin joku päivä palata paremmalla kunnolla ihmettelemään
kyseistä paikkaa. Suosittelen muillekin. Kaikenlaista nähtävää ja ihmeteltävää. Ja ihan tien varressa
Kuva 13. Hangon Rintamamuseon kalustoa, T-26. Klo 9.16 |
Rankkasade iskee
Ilmassa oli jo aiemmin merkkejä sateesta lähtiessäni
museolta. Sitten vain alkoi huolella sataa kaatamalla.
Ei tuo ilma minua haitannut juurikaan, päinvastoin hyvää
vaihtelua jatkuvalle auringon mollotukselle. Sade vaikeutti kuitenkin
turvallisuutta ja näkyvyyttä kapealla pientareella. Rekan aiheuttama vesisumu
ei ollut kovinkaan kiva ja heti kun niitä tuli useampi jonossa meno oli aika
sietämätöntä. Ajoin kuitenkin Karjaalle asti litimärkänä.
Kuva 14. Junan odottelua Karjaalla. Klo 12.17 |
Junalla loppumatka
Sain odottaa InterCityn junavuoroa tasan tunnin. Karjaalla
oli sentään avoinna asemarakennus, niin sinne pääsi odottelemaan. Hyvin täyttä
tuntui olevan ja jouduin jättämään pyöräni käytävälle, kun pyöräpaikat olivat
viety. Ei tuo pyörä kyllä kokonsa puolesta mahtuisikaan sellaiseen. Hetken
juttuseuraa sain eräästä pyöräretkeilijästä, jonka reissu oli mennyt pilalle
sateen takia. Käsitin hänen menneen Hankoon junalla ja sieltä oli tarkoitus
jatkaa jotain lauttareittiä pitkin jonnekin. Siinä olisi varmasti itsellekin
kohde. Nyt hän oli menossa takaisin kotiin Tampereelle. Minut juna vei perille ja
ajoin vielä useammin kilometrin kotiin.
Kuva 15. Junassa mukavasti. Täyttä oli ja kotiin pääsi nopeasti. Klo 12.45 |
Matkan jälkeen
Kotiin päästyä purin tavarat kuivumaan. Menin lähes saman
tien nukkumaan. Heräsin ennen 19 puhelimen piippaukseen. Jonkinmoinen nälkä,
jano, väsymys ja ryytynyt olo. Kävin suihkussa pikaisesti ja lähdin pizzeriaan
tilaamaan isoa pizzaa. Kävin myös lähikaupassa ostamassa maitoa, jäätelöä ja limpparia.
Myyjä kysyi mikä vointi. Kysyin, vaikutanko jotenkin juopuneelta. Tuijotti vaan
ja sanoi että kuulemma pitää kysyä… Sanoin että juuri saapunut pitkältä
pyöräreissulta Hangosta. En tiedä uskoiko. Väliäkö sillä. No oma olo tosi
hutera, ihme kun vielä valveilla. Silmätkin ihan punaiset väsymyksestä. Yön
nukkui sikeästi ja parempi olla.
Seuraavana päivän tätä alkoi kirjoittaa 21.7, kun vielä
tuoreessa muistissa. Samalla olen ketjut ja takapakan putsannut pyörästä. Hyvin
on n.200 km aikana kertynyt mustaa kerros töhnää pinnalle. Muutama päivä pitää
ottaa nyt rauhallisesti. Myöhemmin kun sai hyvin nukuttua jaloissakin alkoi
tuntui matkarasitus.
Mietteitä, mitä tekisi toisin
Varustus: Huomioliivit ylle. Takkari ja sivulaukut
tavaroille (tosin ajatellut moisia jo aikaisemmin, mutta budjetti toistaiseksi
esti). Riippumaton sijaan teltta ja makuupussi (varastossa odottelee käyttöä).
Aurinkorasvaa paljaalle pinnalle. Olisi voinut tutustua Hankoon enemmän
etukäteen lukemalla sekä paikan päällä. Univaje esti kaiken mielenkiinnon. Nyt
jälkeenpäin selaillut Hangon historiaa ja paikkoja. Reittivalintakin voisi olla toinen, esim. rantaa pitkin pikkuteitä.
Kirjoitus valmistui 30.7.2018
Kirjoitus valmistui 30.7.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti